torsdag 25 oktober 2012

Vi-känslan som sket sig

Att bygga en vi-känsla på företag är ett sätt att marknadsföra sig. ’’Det syns utåt’’ att företaget mår bra. Det sprider sig till kunderna, som hellre handlar av glada företag än av sura. Därför bjuder man in team-buildare då och då, som med allehanda trix ska försöka skapa en vi-känsla på jobbet.

Men, hur går det nu? När företag inte anställer, utan hyr folk från bemanningsföretag. Folk som bara stannar så länge man har något att göra? De får lämna när orderböckerna sinar, och när nästa uppgång kommer, ringer man och beställer nya människor. Som ställer sig vid löpande band, trycker på knappar, bokför och levererar.

Filmen Moderna tider har blivit verklighet
Det är moderna tider.

Men vart tog teamet vägen? Alla inspirationsdagar för personalen, känslan att tillhöra familjen på jobbet, tryggheten i gruppen? Hur mycket pengar har vi lagt ner på det? Betyder det inget längre? Nu, när vi bara kommer och går?

Nu luktar det verkligen kapitalism och produktionsfaktorer. Luktar illa.

Låt oss prata på.
Lars L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar